Äntligen shopping

by Kristina 31. augusti 2020 21:14

Vi gjorde noggranna undersökningar innan vår resa om i vilka länder I Europa TK Maxx finns och hade stora förhoppningar på Polen, men vi kände inte igen oss i fyndläget från USA:s TJ Maxx, så det har inte blivit då mycket handlande, förutom vin och gin här och där. I dag släppte proppen när vi hittade ett varuhus på väg att lägga ner sin verksamhet.

Vi fick gå tillbaks till hotellet och lämna av våra fynd innan vi kunde fortsätta dagens citypromenerande. Temperaturen har varit runt 20 grader och när solen varit framme har det allt gassat lite. Lunch tog vi på stående fot, lite snabbmat med fisk/räkor, middagen åt vi i Rådhuskällaren med anor från 1405. Även den med fisktema. Det känns som att man bör ta tillfället i akt här i norra Tyskkand.

I morgon kör vi till Kiel och har bokat övernattning i Flensburg. Vi har försökt packa om så att vi bara behöver ha våra handbagage framöver och ha resten kvar i bilen. Och det finns minst två TK Maxx att besöka, vi måste ju jämföra utbudet i Polen med Tyskland.

Söndag i Tyskland = vilodag

by Kristina 30. augusti 2020 20:10

Parkeringkaoset i går renderade givetvis till frukostkaos i dag. Vi hittade två puffar vid receptionen där vi placerade oss. Johan gav upp kaffeköandet, men annars tog vi väl för oss. Något avstånd på 1 meter var det inte tal om. Betyget för Holiday Inn express i Trier blir därför 10 för rum, bekväm säng och kuddar (bäst sedan Radisson i Prag), men minus 100 för parkering och frukost. De bör fråga sig om de verkligen ska sälja ut alla rum, och om de gör det tipsar jag om Havshotellet på Limhamns strategi: man får boka tid för sin frukost, så blir det inte smockfullt och anti Coronasäkert.

I dag gick det inte längre, utan vi fick fälla baksätet och lägga handbagaget där. Tog sevärdheterna i den gamla staden, med Nigraporten och gamla torget. Söndag morgon var perfekt att gå en stund där. Något vi som är så amerikaniserade inte vant oss vid är ruhetag; att det mesta är stängt en söndag i Tyskland. Vägarna ägs inte av lastbilar, men rastställena är istället fyllda med dem som bara väntar på att det ska bli måndag så att de börjar rulla igen.

Astrid tog med oss på alternativa vägar i dag, när det tjocknade och blev köer på motorvägen så körde vi ut på landsbygden för att ansluta ett par mil framåt igen. Det märks vilka som har GPS med trafikinformation, för en liten rad av bilar tar plötsligt en ologisk avfart och har sedan följe en stund 😊.

Bor i gamla stan i Bremen och har hälsat på stadsmusikanterna redan i kväll. Statyn står bara ett par kvarter härifrån. Förutom det gamla och nya rådhuset så var det rätt många "tivolivagnar" där, för alla sorters junk food. Det ser lite skrikig ut med en rosa yoghurtbägare intill statyn med stadsmusikanterna.

Har börjat finslipa planerna för de sista nätterna, det blir nog Flensburg nästa innan Danmark och så lutar det åt broarna hem från Jylland till Skåne.

Tillbaks i Tyskland igen

by Kristina 29. augusti 2020 19:48

I går drabbades vi av ofrivillig radiotystnad, orsakad av osäkert Wifi som stoppade i stort sett allt vi försökte titta på, men nu är vi tillbaks.

Lämnade Alsace för Champagne. Styrde mot Epernay, där bland andra Moet & Chandon hör hemma. Vi tittade in i deras lite upphaussade butik, men köpte inget. Fortsatte längs Avenue de Champagne och tittade in hos tre andra tillverkare. Där handlade vi med oss några flaskor att ha i höst och minnas tilbaks.

Fortsatte mot Reims där vi checkade in på vårt hotell som hörde till Best Western och som uppenbarligen inte hade tillräckligt hög säkerhet för våra digitala prylar. Traskade iväg till Leclerc, som nog skulle kunna vara Frankrikes svar på Walmart. Vi trodde att vi skulle kunna äta middag på en restaurang i komplexet men de öppnade om en timme, så vi köpte med oss mat från affären och åt på rummet.

Utanför hotellet stod två bussar som kört migranter, men som också nyttjade hotellet för nattvila, så vi flyttade bilen som stod parkerad mitt i gruppen av män som föredrog att sitta utomhus istället för att gå in. I morse var de borta, Johan sa att de körde vid 6.

I dag började vi med ett ytterligare besök på Leclerc och köpte lite rött vin från Frankrike. Nu blir det ju förmodligen vitt framöver. Sedan körde vi till Verdun. Om du inte minns historielektionerna om första världskriget så får du googla på Verdun. Februari till november 1916 krigade tyskar mot fransmän här i 300 dagar. Runt 300 000 soldater beräknas ha avlidit. Varför var vi här då? Tja, för att få lite mer kunskap om det som hände för lite mer än 100 år sedan.

I går besökte vi Chaumont, en stad där USA hade högkvarter för sina AEF (American expiditionary forces) andra halvan av första världskriget. Vi tog foton på en minnesplakett efter att först ha förklarat för den kvinnliga vakten till gendarmeri skolan som nu huserar där, vad det var vi var ute efter. Fick visa Googlebilden från telefonen som bevis. Varför var vi då där? Jo, för att Johans farfars bror, John (i USA, Johan i Skåne) Berglund var i Frankrike under kriget och för att hans barnbarn Janet gav oss förtroendet att förvalta en klippbok där två brev fanns bevarade. De är skrivna i november 1918 och februari 1919 och skickades från John till hans unga hustru och den 13 februari 1918 föddes deras son Leonard, så John nämner sonens ettårsdag i brevet som skrivs i i februari. Där skriver han ockdå om en fruktansvärd tågolycka som sker när fransmän är på väg hem från Belgien, så det borde väl ändå gå att hitta information om detta på något sätt och därmed veta mer exakt om var John befann sig.

Efter Verdun styrde vi kosan mot Trier i Tyskland, men fick Luxemburg på köpet. Resans billigaste bensin, 1,09 euro per liter. 1,51 tankade vi för längs motorvägen i FR... utanför hotellet i Trier var det totalt parkeringskaos. Alla märkta p-platser var upptagna, en fin klassisk Mercedes stod parkerad på tvären, liksom en dyr Audi, utanför entrén (egentligen stod de rakt, alla andra platser var på snedden). Vi dubbelparkerade efter två misslyckade försök att hitta en ledig lucka och killen i receptionen hade två förslag åt oss. I en kurva vid infarten, visst var det en byggarbetsplats men i imorgon är det söndag och ingen är där då, eller 300 m längre bort vid ett friluftsbad.

Ett problem med hotellets infart är att det bara går att nå från ett håll. U-svängar är inte tillåtna i närområdet så det blir ganska mycket krångel och det var tät trafik. Vi kom vid 16-tiden, då förväntar jag mig inte att det inte finns parkeringsplatser lediga. Det tog nästan en timme innan vi kunde checka in efter att ha hittat en parkeringsplats.

Hotellet måste vara splitternytt, det luktar så i vårt rum, kanske är inte utemiljön klar ännu, kanske hade ingen väntat sig en sådan anstormning sommaren 2020. Kanske fanns det finstilt skrivning att inte alla kan få parkering? Nåväl, vi ställde oss vid badet, gick de 300 meterna till hotellet, checkade in.

Tittade ut en gång till och såg en lucka i raden av bilar på grusvägen och bestämde oss att flytta bilen en sista jä**a gång. Jag passade platsen, Johan hämtade bilen. Därefter gick vi till grannhotellet, Balkan restaurang och hotel. Det blev schnitzel igen för Johan och Cordon Bleu för mig, plus magsyrepiller. All lust att titta på sevärdheter i denna tvåtusenåriga stad försvann lika snabbt som hotellets lediga parkeringsplatser. Vi tar det i morgon på väg norrut. Nu bokade vi två nätter på Radisson i Bremen och jag har ringt för att försäkra mig om att de har parkering...

Alsace

by Kristina 27. augusti 2020 21:19

Ja, vi hamnade på ett härligt hotell med eget vin i dag, efter en hel del kringelikrokar. Vi klarade natten utan att behöva klättra ut i murgrönan, men sov inte så bra. Rummet kändes nyrenoverat, badrummet måste ha varit det, men kuddarna på Radisson i Prag kan nog ingen slå...

Körde till Strasbourg sedan, gick en runda bland korsvirkeshus i Petit-France och såg staden vakna. Gick förbi ett bageri flera gånger, doften var ljuvlig.

Konsulterade sedan Astrid II och Google Maps för att hitta vinmakare som vi kunde besöka. Alla adresser var inte uppdaterade, så vi hamnade på återvändsgator och på väldigt smala gator. Fann sedan ett ställe som enligt Google hade öppet och det visade sig att de var fullt upp med att skörda druvorna till cremant. Bara 3 år sedan 2010 (eller 2000?) hade man börjat skörda i augusti, så det var inte vanligt. Vi stod där när traktor med druvlass passerade på väg in till vidare förädling. Vi provade lite, Johan mest, och inledde vårt shoppande, för naturligtvis fick vi ju handla lite när vi nu störde i jobbet. Nästa ställe vi stannade på hade vinprovningskällare, presentbutik och en helt annan approach, men även där provade och handlade vi.

Sedan hittade jag en Carrefour butik i Ribeauville och ställde in Astrid. Det blev så jämrans smala gator och sedan insåg vi att den butik vi hittat till var typ storlek som en kiosk, så vi flydde till nästa by, bara för att hamna på lika smala vägar men vid vinodlingarna och inte bland 1600 talshusen. Massor av cyklister vinglade runt på vägen och sedan hade en kille fått hem ved till vintern, så gatan var blockerad. Han kom rusande och bad om ursäkt, men vi vet ju hur det är, så det var lugnt att backa 50 m bland stenhusen... Vi borde kanske erbjudit honom att hjälpa till?

Lunch i Riquewihr, en riktigt sagostad. Åkte sedan till vårt hotell i St Hippolyte, där vi sedan hälsade på ett par ytterligare vinmakare och handlade lite vin. I morgon måste vi organisera om bagaget. Bokade hotellrum utanför Reims, så i morgon åker vi mot Champagne. Middag på hotellet, tarte flambee, königin pastej med pasta och sedan husets äpplekaka.

Kehl, Tyskland

by Kristina 26. augusti 2020 20:39

I dag hade vi ungefär 60 mil att köra, målet var Alsace. Massor med vägarbeten och tidvis ganska långa köer. Det blåste jättehårt tidvis.

Vi har dock bosatt oss i Kehl, bara en halvmil från Strasbourg i Frankrike. Hotels.com föreslog ett hotell med adress Bierkellerstrasse och vi nappade. Bilden i huvudet var klar över hur det skulle vara; rustikt med ägarfamiljen boende på stället, en schnitzel till middag. Några öl.

Det var väl inte riktigt så, vi klev in i en tom och mörk reception/pub/restaurang och ringde efter en stund till stället, tur att telefonen var vidarekopplad för jag hörde den minsann där jag stod. Killen som svarade pratade om en Key box eller key board som skulle finnas där, men jag såg inget. Ingen fara, jag är där om tio minuter sa han. Så kom Johan in (han parkerade om bilen, den kunde stå på hotellets gård) och pekade på en låda för nycklar som satt ute i korridoren.

Nå ja, vi väntade in killen som slog en kod och vips ramlade nyckel nr 15 ner. Nu pratar vi nyckel för nyckelhål man kan kika igenom. Rum nr 15 var beläget två trappor upp, längst ner i en mörk korridor även när man hittat lysknappen. Har hängt upp vårt resebrandlarm, för här blir det att hoppa ut i murgrönan om det börjar brinna. Till kiwiträdet når vi inte...

Det blev ändå en schnitzel till middag för Johan, själv åt jag en flammekuchen. I morgon åker vi vidare mot vinodlingar och, tror vi, ett hotell på en vingård.

Promenad i Prag - Praha - Praga - Prague

by Kristina 25. augusti 2020 21:37

Som vi har traskat runt i dag! Men dagen inleddes med fin frukost, med alla möjliga tillbehör inplastade för allas säkerhet. Varm frukost tillagades efter önskemål. När vi kom ner till restaurangen var det tomt på folk, men naturligtvis kom det tre kvinnor en stund senare och satte sig vid det bord som var närmast oss. Förvisso satt två med ryggen mot oss, men inte den tredje. Jag har sagt det i andra sammanhang, men nu är det dags att gnälla igen. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK? Jag borde tagit med mig min tumstock på resan och petat på folk med den, för några två meter är det inte.

Första stopp var ett museum med modelljärnvägar och modell över Prag. Det var lite väl mycket springande ungar där, det visade sig bli lugnare när skolklassen väl försvunnit. Ganska behaglig temperatur även i dag, men skugga föredrages. Har pausat här och där och sett så vackra hus. Shoppat lite souvenirer, men det är lite väl mycket cannabis prylar här för att det ska kännas bra. Det är en sak inne i en butik, som tydligt saluför det i fönstret, men de som blandar vanliga kakor och choklad ute på torget med sådana produkter känns inte okej. Inte för att jag tror att man av misstag skulle köpa fel, men det är nog bäst att gå till livsmedelsbutiken istället om man vill ha kakor.

Åt tjeckisk middag på ett upperclass café, ja många restauranger kallas ju faktiskt så, men det innebär egentligen bara att det kostar ungefär som hemma. Gick sedan till kyrkokonserten och det var ganska mycket folk. Johan och jag bredde ut oss, så vi hade inte sällskap i vår bänkrad, men den bakom oss var fylld av familjemedlemmar som inte hade munskydd. Kanske hade 10 procent av besökarna detta, trots att det fanns att få vid entrén. Vi håller tummarna att våra ihärdiga försök till social distansering räcker för att hålla oss friska.

Souvenir från Tjeckien

by Kristina 24. augusti 2020 20:46

Vi fick en fantastiskt fin frukost i morse. Den var så trevligt uppdukad och innehöll verkligen det mesta. Ja, Avanti hotel överraskade oss verkligen positivt.

Beräknaď körtid till Prag var 2 h 10 min. Nu blev vårt tankstopp lite längre än planerat, då vi träffade på två tjeckiska poliser som saknade ett klistermärke på vår bilruta. Medan Johan betalade 300 koruna i böter gick jag in på macken och skaffade ett för 310 koruna som varar i 10 dagar (minimipris)... I Polen hade de tullplazor där man betalade sin vägtull, så vi hade verkligen ingen koll på detta. Nu måste vi kolla upp hur det är i Frankrike.

Bor jättefint, återigen på Radisson. Har parkerat bilen i ett garage tillhörande annat hotell i kvarteret, det är inte utan att man uppskattar allt tjutande och pipande när man backar in bredvid en gigantisk betongpelare. Välkomnades med uppgradering av rum, en hälsning från hotellchefen och lite snacks plus handsprit. Det är ändå 2020...

Vi har gått en del i eftermiddag och givetvis till Karlsbron. På väg dit passerade vi en kyrka, så i morgon ska vi gå på klassisk konsert där. Vi kunde inte säga emot när biljettförsäljaren gav oss studentrabatt, inte seniorrabatt!

Passerade den officiella butiken till Jan Becher och Becherovka som vi inte alls kände till. Hamnade där inne på varsin kopp kaffe och provade fem sorter av den ädla drycken. Någon slags örtlikör/örtbrännvin. Liksom polisen vi träffade tidigare på dagen talade servitrisen mest tyska, men peka och gestikulera funkar ju också ganska bra, så vi fick varsin fin hatt utan synbar baktanke. Vi handlade lite i shoppen, men inte överdrivet mycket.

När vi checkade in på hotellet blev vi varnade för växelkontor, taxichaufförer och ficktjuvar. Förhoppningsvis kommer vi klara oss undan alla tre.

Bor här i två nätter, och nu i kväll bokade vi en natt i närheten av Strasbourg och en utanför Colmar, på en vingård. Därefter är planen Champagne!

Brno, Tjeckien

by Kristina 23. augusti 2020 18:25

Lämnade ett regntungt Krakow i morse, men om det blev åska i natt så hörde vi inget av den. Körde ungefär en timme till Auschwitz, där vi kom att tillbringa 3 timmar med en ödmjuk och lågmäld guide och en grupp om 15 personer. Vi hörde vårt eget modersmål och inledde ett samtal med två män "norrifrån" som var i en liten ort 10 mil öster om Krakow för att installera en svenskbyggd maskin. I övrigt hörde vi danska, franska och holländska bland våra medresenärer.

Det är jättesvårt att bearbeta informationen man får till sig, att 1,1 eller 1,2 miljoner människor mördades här under en period av 3-4 år. Måtte det aldrig hända igen.

Vi bokade i går övernattning i Brno i kväll och Prag de kommande två nätterna. I kväll en frinatt med hotels.com, inkl. en flaska vin, gratis parkering, gratis Wifi samt frukost. Det såg lite ruffigt ut i kvarteret när vi svängde av, så Johan var med rätta tveksam, inte minst till en skylt som vi kunde gissa betydde hotellparkering som ledde ut i ett buskage, men hotell Avanti känns som en "dold pärla" och receptionen uppvisade en helt annan bild än kvarteret 400 m härifrån. Parkering fanns också att få på en stor plan framför hotellet, så det kändes också bra.

På väg in i Brno, andra största stad i Tjeckien, mötte vi ett ånglok med en vagn. Först kom en polisbil, som vi uppfattade det gjorde vägen fri, sen kom ett enormt ångmoln och Johan kastade sig över luftreglaget för att ändra så att vi inte skulle ta in luft utifrån.

En rolig (?) grej hände förresten när vi skulle parkera vid Auschwitz. På väg in mot den officiella parkeringen försökte minst två män från andra parkeringar vinka in oss, och när jag skulle stänga av ljudet till Spotifylistan så tryckte jag på en annan knapp vilket ledde till att klimatanläggningen hamnade på autoläge och började väsnas, så det innebar att vi höjt röstläget mot varandra när vi slutligen hamnade rätt  (vad har du gjort,  jag vet inte, fixa, jag kan inte) och Astrid II fick panik och började nervöst säga "jag förstår inte vad du säger" och berättade därefter vilka kommandon hon kan förstå...  Det ordnade sig. Johan hittade rätt knapp innan jag hann kolla i instruktionsboken. Astrid stängdes av...

AllmÀnt | Obegripligheter | Resor

Heldag med sightseeing i Krakow

by Kristina 22. augusti 2020 20:48

Frukosten denna morgon innebar buffé med självplock. Vi bokade sommarspecial där frukost ingår. Det är svårt att veta hur beläggningen på hotellet är, vi har i alla fall berusade britter på vår våning (en försökte ta sig in till oss i går kväll), men i morse var det inte fler än 10 personer i frukostrestaurangen när vi kom vid kl 8.

Vi hade bokat segway kl 9.15, men vi har märkt att det finns en tendens till ungefärliga och flexibla tider här, så det dröjde lite, men vi fick sällskap av en polsk familj på fyra personer, där pappan inte hade hjälm, för då hamnade väl vaxet i oordning... Det svåraste med att åka segway är att kliva upp eller ned från den. I dag fick vi tipset att hålla i styrstaget istället för handtaget och ja, det gjorde en stor skillnad. Varför har ingen berättat det förut?! Vi åkte runt och runt i gamla stan och insåg hur bra läge vårt hotell har.

Sedan var det dags för en paus och en lunch-öl. Man får ta sedan dit man kommer, så det blir mycket pilsner. Det är fullt av typ elektriska golfbilar runt gamla stan vars förare konkurrerar om turisterna. I går fick vi erbjudande om en rundtur för 200 zloty. Som prisjämförelse påstods att det innan mars 2020 kostade 450 zloty per person. Det var därför vårt förhandlingsläge i dag när en annan man erbjöd oss en tur i ett av de tre områdena för 200. Guidning fanns på svenska, och efter samtal med sin chef fick han ok att köra oss runt den stora turen för den pengen.

Det var varmt även i dag, men okej när det fläktade eller vi befann oss i skugga. Han körde runt med oss j 1,5 timme så sedan var det dags för mat. Johan åt ribs med surkålsblandning och jag potatisplättar med vitlöksgräddfil. Vi gick sedan till ett stort shoppingcenter som vi sett på vår rundtur. Carrefour är butikskedjan där vi hamnade i Warszawa och även här blev det ett par öl i inköp, plus en Jack Daniels äpple och en grön gin. Såg en vinröd RAV4 utanför, men med polska skyltar. Har inte tittat efter än om vår står kvar i garaget...

Nu inväntar vi åskoväder, har fått varningsmeddelanden på telefonen.

Krakow

by Kristina 21. augusti 2020 18:19

Dagens bilresa var lugnare än den i förrgår, tempot var inte riktigt lika högt och stressigt, även om det även i dag plötsligt dök upp BMW, Audi och Mercedes i backspegeln som inte var där nyss. Men dagen började annars med att parkeringsbiljetten åts upp av maskinen när vi var på väg ut ur parkeringsgaraget, så efter fem minuter med språkförbistring och inkallad tolk öppnade parkeringsvakten bommen manuellt.

Det är riktigt varmt även i dag och längs vägen har vi sett uppgift om att temperaturen på vägbanan var 51,1 grader. Nåja, asfalten smälter i alla fall inte då.

Bor på Radisson Blu i utkanten av Krakows gamla stad. Åt middag på en restaurang vid "stora torget" och jag sprängde mig helt. Vi beställde vitlöksbröd och sallad (Cole slaw variant x 3) till förrätt och sedan tog jag pierogy (som dumplings) och Johan hemgjord korv. Får skylla på att det var första riktiga middagen vi åt ute och att det gått lite för lång tid sedan frukost för att man skulle kunna göra en vettig beställning. Nåväl, i morgon bitti ska vi åka segway! Det var länge sedan, undrar om vi gjort det sedan Helsingborg ?!

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum nÀr vi gjort inlÀgg

<<  mars 2024  >>
mÄtiontofrlösö
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar