Nya resplaner

by Kristina 22. augusti 2014 09:33

Så har vi då kommit fram till nästa resa, åtminstone i tanken. Det blir till New York (på ditresan landar vi på LaGuardia och hem åker vi från Newark). Varför det nu blev så har sina förklaringar. En av dem är att fru B upprätthöll två bokningar mellan Toronto och Newark efter ett samtal till Indien och då var världens bästa Anders på resebyrån tvungen att hitta ett annat alternativ.

Hur gick då det till? Jo, under vår förra resa på sträckan till San Francisco från Frankfurt så fanns det ett enda säte som inte gick att fälla ner - det var Johans. Kabinpersonalen fick slita av sidan på sätet och manuellt veva ner ryggen, så att Johan hamnade i ett halvliggande läge. Fotstödet gick dock inte att fälla upp. Nu får ni komma ihåg att vi åkte längst fram i planet och hade lagt till de där extra pengarna på att faktiskt kunna flyga horisontalt, vilket då Johan inte kunde göra. United Airlines bad därefter om ursäkt när Johan meddelade sitt missnöje med hjälp av en kupong han fick av pursern ombord, genom att lämna 250 USD rabatt nästa gång man använde sig av deras tjänster. Om man gjorde det inom ett år och om man gjorde det på deras hemsida. 

Då själva flygresan bara är en lång tråkig transportsträcka mot äventyret (tycker jag) där man sitter trångt i åtta timmar så har jag, i takt med att möjligheterna faktiskt finns, börjat snegla på alternativ till SAS direktflyg mellan Köpenhamn och Newark. Eftersom vi gärna shoppar och de tidigare generösa bagagereglerna mellan USA och resten av världen försvann för några år sedan, så tar numera flygbolagen rätt bra betalt om man vill ha mer än en 23 kilos väska per person. 100 dollar kostar det minst om man reser i ekonomi. Och där det förr var 32 kilo x 2 är det då numera 23 kilo x 1, varpå det då får läggas in i den totala resebudgeten med en extra väska per person när man åker hem igen.

När SAS sedan ändrade sina koncept och plötsligt kallade det för Go eller Plus, då blev det sämre för oss i Go. Vi märkte det bland annat genom att sitta ganska långt fram i kabinen och se hur de varma handdukarna som tidigare gått igenom hela flygplanet nu stannade på sista raden i Plus-avdelningen. Det är kanske småsaker, men det var små saker som uppskattades av mig. Så när vi då rest med Air Canada flera gånger och uppskattar deras underhållningssystem ombord, där man kan pausa i filmen för toabesök eller tupplurar, och sedan också blivit behandlade som kungligheter två gånger när vi åkt hem från Toronto och efter dessa lyxiga upplevelser haft mycket mild jet-lag, så lutar vi mer åt dem. Inte bara när vi flyger någon annan stans än till New York och ändå måste byta plan någonstans, utan faktiskt som ett gott alternativ till en vecka i nordost. 

Det var en ganska lång utvikning, men för att ni ska förstå varför jag började titta på alternativ med United som visade sig vara trafikerade med Air Canada, så att Johans rabattkupong skulle kunna användas, och inte ringde till Anders direkt. När vi slutligen fått okej om de dagars semester som behövdes för vår resa hade de billiga biljetterna med United/AC försvunnit och vi (jag) beslöt då att boka själva via Air Canadas hemsida, för där fanns de fortfarande kvar. Jo, det fungerade fint, till sista knapptrycket där det stod ett stort tyvärr, men vi måste be dig kontakta vår kundtjänst. Det var ett 020-nummer i Sverige och jag hamnade med största säkerhet på ett kundcenter i Indien. Ett samtal där ingen av oss har engelska som modersmål och där jag förmodar att han ser min bokning, vilket det visar sig att han inte gör, tja, det var upplagt för missförstånd. Slutligen kommer vi fram till att jag har en reservation på tre dygn, om jag vill fullfölja så ska jag ringa igen, annars förfaller den. I det läget lyssnar jag på Johan som hela tiden sagt att jag ska ringa Anders. Det gör jag så småningom också, och jag ska aldrig mer boka flygbiljett själv till Nordamerika.

Jämför man ekonomi/turist/Go flygbolagen emellan så tar SAS en femhundring extra per person för sitt direktflygsalternativ, vilket det är värt. Jämför man däremot vad SAS skulle ta för en Plusbiljett (alltså den där delen av kabinen du passerar med 2+3+2 säten i), så är det 6 500 kr billigare att flyga businessklass med Air Canada än att sitta i SAS Plus. PER PERSON. Och om vi skulle leka med tanken att åka business med SAS, jämfört med Air Canada, så är prisskillnaden 15 000 kr per person. Det är inte rimligt. Så, katthotell är bokat och vi har för första gången bokat rum på Hilton på Kastrup. Vi flyger första sträckan kl 7 från Kastrup till Frankfurt och någon hotellfrukost ens i Malmö hinner vi ändå inte med, så vi väljer att lägga oss verkligen så nära det bara går den här gången!

Tags:

Allmänt | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

 

 

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar