Hela familjen hemma på Kyrkogatan igen

by Kristina 4. september 2020 16:32

Vilken känsla att vara hemma igen utan jetlag, utan att vara svettig när man baxat bagage på flygplats, på järnvägsstation eller uppför Sanatoriegatan. Efter två betalbroar över Stora Bält och Öresund (och en gratis över Lilla Bält) så kan man åka från Jylland efter kl 10 och med flera kisspauser inklusive lunch (köpte 3 smörrebröd för 30 DKR på Bilka i Ålborg - på restaurangen på rastplatsen kostade de 99 kroner...) ändå vara i Tyringe straxt efter kl 16. Något att tänka på för framtida kortsemestrar, kanske.

Jag fick till och med en Pumpkin Spice latte på Starbucks! Både de och Carls jr fanns i Ålborg, så lite USA känsla kan man faktiskt få bara några timmar med bil hemifrån.

Och lyxen av att bära ut alla resefynd från bilen direkt till köket, när gjorde man det senast?! Vi hamnade på ett snitt på 0.6 liter/mil, sista milen i Sverige räddade oss från 0.61. Johan gör ju Tyringe-Bjärnum t.o.r. på 0.55, så det får väl ändå anses vara godkänt.Totalt blev det 528.66 mil på vår resa som Ravelli eller Enzo eller vad bilen nu heter tog oss med på. Och utan undantag så skedde varje hundramilaomställning i en trafikintensiv miljö, så vi missade samtliga...

I morse hämtade vi katterna. Efter två mms under resan med film och bild på Jack och Buffe, men utan skymt av Makers skojade vi lite om varför han inte ville vara med på bild. Kanske till och med lite nervöst... Så kom vi dit och bara två burar var lastade, Jack och Buffe. Vi blev mycket lättade över beskedet: "Vi fick inte in nummer tre". Husse fixade det och vittnar om att ja, Makers satte sig till motvärn, men han spinner under tiden...

Väl hemma, efter den fruktansvärda bilresan, så är allt som vanligt igen och no hard feelings från katternas sida. StigA har haft en tuff tid med alla äpplen, jag fyllde en skottkärra med fallfrukt, och sedan körde han ystert runt på gräsmattan.

Nordjylland

by Kristina 3. september 2020 06:07

För första gången har vi kört bil in i Danmark över en landgräns - utan att passera Öresund :). Vi fick visa våra pass, men för övrigt var det inga konstigheter. Vi har ännu inte sett mer än ett handfull svenskregistrerade bilar på vår resa sedan vi lämnade färjan i Gdynia och fram tills i förrgår inte en enda.

Vi har ju vant oss med att använda munskydd i offentliga sammanhang under resan, men det känns trots det bra med valfriheten att kunna gå in på en restaurang eller på hotellet utan att behöva maskera sig. Jag hade det ändå när vi stannade för kisspaus på ett rastställe - det kändes okej där.

Besökte Serritslev, dit Johans mm mf for på 1860 talet från Norra Mellby för att arbeta och träffade en flicka från trakten som blev med barn, 1873 föddes Jakobina Elvina Kristina, Johans mm m. Gissa på hur många sätt skånska präster kan stava det ortsnamnet. Familjen fick sedan barn både på Jylland och i Finja och man flyttade ett par gånger fram och tillbaka innan det blev Skåne för gott.

Jakobina kom att flytta ganska många gånger, inte så långt men hemma hos oss kan det ändå innebära skutt mellan tre, fyra församlingar. Nu bor det ca 400 personer i Serritslev och orten syns inte på vår medhavda Europakarta. Vi fortsatte till Vrå, fär bor ca 2 500 personer i dag. Eftersom var och varannan tycktes heta Christensen och det egentligen bara var ett tecken på att "alla" i förra generationen döptes till Christian får jag hem och forska vidare på de danska anorna. Jag måste komma över mina svårigheter att hitta rätt i de digitaliserade böckerna. Bägge kyrkogårdarna var väl omhändertagna och man hade utnyttjat återlämnade gravplatser att anlägga fantastiska insektsglädjande platser. Mängder av fjärilar, humlor och bin flög runt - och det är vackert med en liten bit vildvuxen äng mitt i allt det andra.

Lunch blev det på Hjörring kro. Resans bästa: Luksus stjerneskodt. Rödspätta, räkor, torsk, rökt lax och stenbitsrom  på en brödskiva och gott om hemmagjord sås. Fantastiskt för både öga och gom.

Sedan körde vi till Skagen, där jag plaskade lite i ett iskallt Kattegatt. Eller var det i Skagerakk? Det till vänster...

Vi har övernattat på Scandic i Ålborg och meddelat katthotellet att vi kommer redan i morgon bitti och hämtar våra grabbar. Astrid räknar med 53 mil till Kyrkogatan härifrån. Så något stopp till för lite shopping av dansk mat, sedan ger vi oss av österut och avslutar sommarresan 2020 utan jetlag.

Snart dags för lite Danmark

by Kristina 2. september 2020 05:53

I går glömde jag helt enkelt bort att uppdatera här - hamnade i paradiset när det lilla hotellet i Flensburg visade sig ha HGTV på tv:ns kanallista. En hel kväll med människor som kunde köpa, renovera och sälja hus och andra som fått för sig att det skulle vara en lysande affärsidé att tillsammans med sin äkta hälft få tillbringa dagarna med att köpa, renovera och sälja hus. Jag har aldrig skrattat så mycket eller så rått åt någons försök att skruva upp gipsplattor i taket. Det ser aldrig så svårt ut i andra byggprogram där snickare är med, men här kom sanningen fram.

I går körde vi två varv runt Kiels stadskärna för att hitta parkering, det fick bli ett p-hus igen tillslut. Precis som tidigare gjorde TK Maxx inget större intryck, men det var en trevlig gata att strosa längs i närheten av Sverigekajen så vi hamnade på ett Karstadt igen. Ingen köplust infann sig, men så vittrade Johan fyndchans från källarplanet och där var det verkligen fynd. 5 euro för tröjor, shorts, blusar. 8 för långbyxor. Dags för nya dra-på-lakan för 4.99. Bankkortet visade på en totalsumma i SEK för oss båda på 1045 kr. Nu hösten, är jag redo...

I dag är vi uppe tidigt. Vi tänker oss frukost 6.30, sedan ett besök på Famila och därefter styr vi norrut och dagens främsta mål är då de små orterna på norra Jylland där Johans mormorsmor härstammar ifrån. Sedan får det bli en titt i Skagen också innan vi övernattar i Ålborg på ett Scandichotell. Det lutar åt att vi kör hem till Kyrkogatan i morgon, vi är så nära nu och längtan efter katterna har satt in ordentligt.

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar