God Jul och Gott Nytt År!

by Kristina 23. december 2013 19:43

Allmänt | Resor

Hemma igen, i efterdyningarna av stormen Sven

by Kristina 13. december 2013 20:02

Vi lämnade ett regnigt New York, eller North Bergen, Union City eller Jersey City. Efter att ha haft en fantastisk tur med decembervädret så lockade det inte att lämna bilen, även om vi försökte en stund nere vid Liberty Park. Det visade sig dock att de nu restaurerade området och hade stängt det gamla stationshuset där Johan och jag var förra gången. Man hade röjt all sly som fanns vid spåren/perrongerna och vi är nyfikna på hur det ser ut nästa gång!

Meddelade Christina på Dollar att motorlampan lyste, men inte att spolarvätskan varit slut mest hela tiden. Tog sedan AirTrain till terminal B. SAS incheckning skulle börja 13.30, så J&J offrade 2x5 USD på två bagagevagnar, så kunde vi i alla fall dra runt våra saker en stund. Det är ju inte alltför mycket som händer i terminalen, det finns ett par tidnings- och souvenirbutiker liksom en liten tax-free-butik plus en food court. Vi kollade läget 12.45 och minsann hade de inte satt upp banden framför incheckningsdiskarna, så bara vi gick via maskinen och scannade våra pass, så fick vi lämna våra väskor sedan. Då hamnade vi plötsligt först i kön, då de som suttit på de fåtal sittplatser som finns i terminalen inte varit lika framfusiga som vi. Väl av med de stora väskorna så gick vi till food courten där det blev pizzaslices för alla, som tidsfördriv och för att det plötsligt kändes som om det var dags att äta igen...

Dagens nyheter som vi kunde ta del av då vi faktiskt hittade en sittplats framför en storbildstv, dominerades av is-storm i Dallas (och på flera andra platser) och Nelson Mandelas död dagen innan (dagen före?!). Flygresan hem kortades en halvtimme med medvind - helt okej. Kristinas handkontroll till underhållningssystemet fungerade inte, så det blev iPod med Toby Keith hela resan. Hann inte ens med 1/3 av låtarna som sparats... På Kastrup gick passkontrollen smidigt, så för att kompensera så blev bagageutlämningen försenad... Det gjorde dock ingenting, då det visade sig att vårt tåg till Hässleholm var det första som gick från Malmö sedan det misslyckade försöket med ett dubbelkopplat X2000 dagen innan som fastnade efter några kilometer. Vi tog farväl av familjen Fors på Hässleholms C och sprang till Pågatåget som spårändrats och därmed hade en lång språngsträcka. Det hade vi inte behövt, men vi kom hem till ett snöfritt Tyringe och åt frukost. Så fort vi kunde körde vi sedan till Ängelholm för att hämta hem katterna, och efter Perstorp möttes vi av snön. I Ängelholm var det riktigt skitväder (stark vind som spred snön över vidderna). Katterna tyckte inte alls att de behövde åka bur hem, men det tyckte människorna. Väl hemma igen, så var det dags för tupplur för människorna och katterna gjorde dem sällskap ;o).

Sound of Music - LIVE

by Kristina 6. december 2013 11:45

Efter en lång och intensiv dag på Manhattan ser vi nu musikal på NBC, Carrie Underwood som Maria i Sound of Music!

Även i dag har resorna till och från Manhattan gått bra. 15 plusgrader i dag - den 5 december! Andra delar av USA har ju snöstorm, men inte här. Mulet var det dock, men vi fick ändå avsluta dagen med att åka upp till Top of the Rocks. Vi började och slutade dagen vid Rockefeller Center, fotograferade den numera tända granen. Åkte sedan tunnelbana ner till Chinatown och Little Italy. Sedan norrut igen till Macys skyltfönster som Bettan inte fotograferat förut, H&M och Jacks dollarstore (igen). Efter detta tunnelbana till Grand Central Station, en promenad till FN-huset inklusive en paus med hamburgare på Five Guys.

I dag har vi nyttjat vårt metrokort ordentligt, vi tog buss några gator norrut från FN. På väg mot Rockefeller Center hittade J och J en tobaksaffär. Det blev dock inget handlat, då det visade att de mest sålde i storpack och det som inte var i storpack innehöll annat än tobak, kanske. Som sagt, det var mulet i dag, men det var ju sista dagen på Manhattan, så det fick ändå bli de mer än sextio våningarna upp till Top of the Rocks och en utsikt som ändå imponerar, även om den inte är milsvid på grund av vädret.

Avslutade på Heartland Brewery vid busstationen, där vi hade nära till lokalbussen till hotellet. Har nu ätit rester från gårdagens lunch från Carnegie Deli och försöker avsluta det vi köpt i flytande form också.

Läser nyheter hemifrån om stormen Sven och vi undrar hur det påverkar vår resa hem i morgon. Det är inte säkert att vårt flyg kommer från Köpenhamn, men Kastrup har stängt till 06, och sedan ska en bana öppna. Nåja, vi åker till Newark och så får vi se hur det går

Väntans tider

by Kristina 4. december 2013 20:10

Vi sitter på hotellrummet, dricker god öl och äter snacks och väntar på att granen vid Rockefeller Center ska tändas. En två-timmars TV-show med artister som Mariah Carey och Kelly Clarkson och så väntar vi in de 45 000 ljusen eller hur många det är i år...

Tidigare i dag har vi haft bekymmersfria resor genom Lincolntunneln, i båda riktningarna. Började dagen med ett gäng rockande tomtar utanför Toys´r´us och sedan två lika rockande frälsningssoldater som fick en hel del pengar i sin kokande gryta. Flat Iron buildning och Empire State building har vi vandrat förbi och ett antal "fina" affärer på 5th Avenue med ljuvliga julskyltningar i fönster och på fasader.

Åt lunch på Carnegie Deli och alla utom Kristina hade doggy bag med hem till hotellet...

Shopping

by Kristina 4. december 2013 07:23

Gårdagen ägnades åt att förbättra USA:s BNP. 12 timmar, 4 butiker. Eller mer rätt sagt: 4 stopp. Jersey Gardens får väl ändå räknas som mer än en butik.

Och Jersey Gardens en tisdag eftermiddag var betydligt behagligare än en Black Friday. Har nu också invigt vännerna i Wal-Marts underbara värld ;o).

Vi har mycket bra decemberväder, runt 10 grader C, men på andra ställen i USA är det snöstorm på väg och det förstår vi kan komma även hemmavid. I dag blir det Manhattan igen och kanske en tur upp i Rockefeller Center.

New York, New York!

by Kristina 2. december 2013 21:49

Dagens frukost intogs stående i hotellobbyn - det finns inte för många sittplatser där. Lokalbussen in till Manhattan stannade precis utanför hotellentrén och priset, 3 dollar, är högst överkomligt. Man hamnar då mitt i smeten vid busstationen på 42 gatan. I dag satt vi dock en stund i väntans kö på väg in i Lincolntunneln, men ändå inget mot i går, det är skillnad att behöva köra själv...

Times Square bekantade vi oss med och köpte sedan ett Metro-kort så att vi lätt kan ta oss med tunnelbana och buss under våra dagar här. Tog sedan tunnelbanan ner till South Ferry och gick till Battery Park, fotograferade Frihetsgudinnan och fortsatte uppför Broadway förbi tjuren utanför börsen till 9/11 Memorial. I går besökte vi minnesmonumentet utanför Pentagon och det var så symboliskt och konstnärligt genomtänkt, och det är givetvis även denna plats i New York. Att bassängerna är lika stora som tornen en gång var, det ger en liten uppfattning om hur mycket det var som försvann den där dagen när de rasade. Här försvann förresten min biljett från det att vi gick in, genom säkerhetskontrollen och sedan skulle den kontrolleras igen. Efter att ha sett mitt eviga letande lämnade kontrollanten vänligt nog en "reservbiljett" åt mig. Senare visade det sig att en annan i sällskapet plötsligt hade två biljetter i en av sina fickor i den nyinköpta Gore-Tex jackan, så det var inte bara mitt fel att den försvunnit i samband med säkerhetskontrollen...

Sedan var det hög tid för lunch och vi hamnade i närområdet och åt goda hamburgare som var så nära hemmagjorda som de kunde. Gott! En liten titt på J&R fixade ersättning för den duttpenna som försvann spårlöst i säkerhetskontrollen i Köpenhamn och Johan hittade några skivor till. Century 21 visade sig ha ett par skor i min storlek som jag fattade tycke för. Då är det bara att slå till!

Buss upp till Macy´s på 34 gatan och en fantastisk julskyltning! Sedan började vi bli lite trötta i benen och tog oss hem igen efter en kort runda i Hallmarkbutiken i Manhattan Mall och Jack´s dollarstore. NY Rangers verkar spela hemma i kväll, för vi gick förbi Madison Square Garden och mötte en massa människor, en del med hockeytröjor på.

En tur till livsmedelsbutiken för middag och denna afton var spritbutiken öppen, så minsann stod det en Absolut Chicago och väntade på Kristina! Nu är det jul-country-gala på ABC som avslutar kvällen.

Allmänt | Countrymusik | Resor

Utflykt i Washington DC

by Kristina 2. december 2013 07:16

Började morgonen med sovmorgon, ja i alla fall några av oss. En del försökte få bästa uppkoppling på hotellets trådslösa nätverk och vi ska väl förmodligen vara glada om det inte förekom några dolda kameror någonstans.

Efter frukost på Cosi med god fyrkantig bagel och kaffe inväntade vi vår guide som skulle köra runt oss till några av sevärdheterna i Washington DC. På hotellet höll man på att montera ihop årets julgran och när vi sedan kom tillbaks var den nästan klar.

Det var vi fyra och fyra unga mexikanska kvinnor som valde att åka med på denna rundtur och efter en färd genom ett jättemysigt Georgetown så stannade vi vid Vita Huset. Den första december är Världsaidsdagen och man hade därför satt upp ett rött band som symboliserade detta.

Stoppet skulle vara i tjugo minuter och efter 26 kom mexikanskorna tillbaks. Det satte väl agendan, kan vi säga. Nästa stopp inkluderade Vietnam memorial och en staty av Einstein, vi hann med båda och var tillbaks vid minibussen då de andra inte hunnit iväg till minnesmonumentet än. Då tyckte vår chaufför att han kunde köra oss närmare Lincoln- och Korea memorial och flyttade bussen knappt hundra meter. DÅ kom de springande och hoppade över titten på Vietnam memorial. Trots detta lyckades de sedan komma mer än 20 minuter senare än oss tillbaks till bussen och då hade vi hunnit få reda på att vår guide var ex-militär och också var van att hålla tiden...

Utanför Capitolium ägnade de lika lång tid att fotografera varandra utanför bussen som vi behövde för att fotografera Capitolium, Supreme Court och National Library. Vi mötte varandra på övergångsstället, vi på väg till bussen, de för att komma närmare Capitolium.

Sista stopp låg nära vårt hotell och var den största bronsstatyn i området, Marine Corps memorial, även kallad Iwo Jima-monumentet.

Vi ägnade sedan minst en timme längre tid på vägen på väg till North Bergen, då det var en och annan bilist som skulle förflytta sig. Pausade i Delaware och tankade lite energi innan vi tog oss an de sista två timmarna, som tyvärr blev tre. Vi var på hotellet efter kl 20 och gick sedan till shoppingcentret ovanför backen och handlade med oss lite mat att ta hem på rummet.

NU väntar Manhattan!

Allmänt | Resor

Mellandagsrea på Väla eller Black Friday på Jersey Gardens?

by Kristina 1. december 2013 06:59

Vi landade tjugo minuter före tidtabell på Newark och immigration gick utöver förväntan bra, när sedan samtliga fyra väskor väntade på oss på bagagebandet, då kunde det inte bli bättre. Det var klart och fint väder, om än lite kallt. När vi tagit Air-train till biluthyrningen kände vi oss på G - nu skulle vi ju bara hämta bilen och köra de få kilometerna till hotellet. Jo tjena. Vi var trea i kön och varje kund tog gott och väl en halvtimme... Det hann börja mörkna ute innan vi var färdiga med all pappersexercis och hade tackat nej till vägtullsbizz men ja till assistansförsäkring och kunde gå ut och välja fordon. Det blev en röd Dodge Caravan från Texas som blir vår kompis den kommande veckan.  Här syns vi ombord på Astrid Viking, förresten.

Nåja, vår egen Astrid fick nästan spel bara när hon skulle assistera oss ut från flygplatsområdet. Väl över på andra sidan i Elizabeth, så var det totalt kaos. Den fil som vi låg i och som skulle svänga höger in mot Jersey Gardens hade tredubbla rader med förhoppningsfulla bilister när vi närmade oss korsningen och en annan van stod plötsligt på snedden på väg in mot andra hållet, mot IKEA, vilket lastbilschauffören som i sista centimeter fick stopp på sitt ekipage, troligen inte tyckte var en bra idé. Troligen inte bilföraren heller, efteråt. Vi hörde tutandet från när lastbilen började bromsa några hundra meter bakom oss och trodde inte riktigt på ett lyckligt slut.

Väl på hotellet var det avspärrat så att endast hotellgäster fick för sig att parkera där och när vi efter att ha gjort oss lite hemmastadda gick över till shoppingcentret förstod vi varför. Man hade parkerat på refuger, snedstreck målade på asfalten betydde bara att man kunde ställa sig där OCH en rad till fick ju plats. Det var helt galet och jag tror att flera bilister bara fick köra runt, runt, medan familjen shoppade. Väl inne blev det lite shopping för oss också och en paus i food courten där vi alla valde att beställa mat från det asiatiska köket.

Efter en rejäl och varierad frukost på hotellet satte vi Astrid mot Washington DC. Pausade tillsammans med ett antal andra på Marylands welcomecenter och ställde där om Astrid att hitta en Bass Pro shop som låg i Hanover. Det kan hända att det blev något handlat där också, man blir faktiskt sugen på att leva vildmarksliv när man går runt i den miljön som finns där. Men det gick fort över.

Efter att Kristina överröstat Astrid och tvingat bilföraren Johan att köra mot Washington istället för Annapolis så behövde vi tre försök innan vi slutligen krånglade oss in till Holiday Inn, Rosslyn. Astrid skulle plötsligt inte prata om avfarter utan sa bara att man skulle ligga till höger och det är inte tillräcklig information. Johan vill här ha ett klargörande att Astrid föredrog vägen till Annapolis en mil till, innan vi skulle svänga av, men den andra vägen går också, vill Kristina lägga till...

Nåja, vi kom fram och vi passade vid incheckningen på att boka in oss på en sightseeing som vi ska ta i dag på förmiddagen. Sedan tog vi Metron till Arlingtonkyrkogården och det är gripande att se alla dessa rader med stenar. Det var ingen speciell utsmyckning kring JFK:s grav, trots att det ju i förra veckan var 50 år sedan mordet på honom, men å andra sidan brinner det ju en evighetslåga där.

Vi beslutade oss för att ta taxi upp till Capitol Brewing och det var mitt livs skruttigaste taxi. Jag säger inte att stötdämparna var dåliga, men de klarade inte riktigt oss tre i baksätet. Eller om det var hela karossen som skrapade i marken emellanåt, vi kom fram i alla fall till korsningen mellan 11 gatan och H gatan och det var ju tur att det var där restaurangen låg. Vår chaufför hade ingen aning.

Vi delade på nachos till förrätt (en gång har jag gjort misstaget att ta denna rätt själv) och fick sedan in pulled pork, hickory burger,crab cakes och ribs. Vår servitör fattade tycke för oss och vi fick både provsmaka andra öl än de vi själva valt i de stora glasen och sedan kom han in med en portion chokladkaka med grädde och vaniljglass. Godaste brownien ever, även om det egentligen inte fick plats med en enda smula... Vi fortsatte till puben Johan och jag hittade under vårt förra besök, intill porten till Chinatown. Det var mer på vilja än annat som vi orkade med varsin öl till innan vi via en julmarknad mellan 9 och 11 gatorna drog oss tillbaks till Metron och hotellet på andra sidan floden. J och E har fått ett stort rum, placerat bakom hisschaktet, vilket innebär att man går genom hela rummet för att komma till hyllan där man hänger av sig sina kläder. J hade också synpunkter på en balk som slutade mitt i taket, men de har minsann två balkonger, vilket är dubbelt så många som vi har i vårt rum. Denna dag verkar bjuda på vackert väder, så vi ser fram emot sevärdheterna innan vi ger oss av norrut mot North Bergen, New Jersey och New York!

Allmänt | Obegripligheter | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar