USS Midtown mm

by Kristina 31. januari 2019 08:27

I går gick vi runt 20 000 steg, i ca 18-20 graders värme. En helt okej temperatur. I dag väntar regn och storm, nr 1 av 3 som väntas de kommande dagarna, så i dag blir det dagskort på lokaltrafiken och museibesök på schemat. Återkommer därför med rapport från gårdagen och besöket på hangarfartyget USS Midtown och annat vi hittat på. Än så länge skiner solen!

***

Summering av våra intryck av San Diego 2019: cyklar, elskotrar, sparkcyklar i vart och varenda gathörn.  Människorna som hyr dessa är rent livsfarliga för sig själva och oss andra. I synnerhet när de kommer farande på trottoaren. Det känns som Tesla går bra att sälja här, men i andra änden av skalan är det dessvärre också stor hemlöshet. Borgmästaren gav de mexikanska methfabrikerna skulden för det i gårdagens nyhetsprogram. Något vi stör oss på är att man på turistbyrån har reklambroschyrer för ställen där man kan och får röka cannabis för rekreation. Man ska visst bara vara över 21 år. Men för att återgå till våra museibesök här så gick vi många timmar på USS Midtown i går. Hangarfartyget var i tjänst till 1992, så det låg nära tillhands att tänka Top Gun när man var där. Roligaste upplevelsen var när vi tittade in på postkontoret ombord och soldaten Hansen plötsligt rörde på sig samtidigt som han hälsade på Johan. Eftersom vi mött massor av volontärer, dockor och pappfigurer ombord så trodde jag att det var en docka, men så var det inte. Han skojade med många besökare som efter att ha hoppat högt sedan skrattade gott.

I dag besökte vi modelljärnvägsmuseet och ett mindre bil- och motorcykelmuseum i Balboa park. På det sistnämnda skulle man öppna ny utställning i morgon, så halva muséet var stängt och det var därför halva priset på inträdet. Nu var det inte större än att vi kunde se alla de bilarna också, även om vi inte gick gå bland dem. Vi hann tillbaks till Downtown innan det började regna. Tog vår tillflykt i en liten foodcourt i en byggnad i närheten av en av flera domstolar. Kanske kan man översätta det med åklagarkammaren. Hoppades på öppet Wifi där, men fick veckla upp två kartor istället och göra sökningen efter Karl Strauss  och hans bryggeri manuellt. Där kurade vi sedan med varsin pretzel, tallrik soppa och en öl. Inte hade det slutat regna efter det, men vi hade i alla fall nyttjat deras nätverk och skrivit upp adresser till mataffär och pharmacy. I går besökte vi Stone brewing intill Petco park, baseballarenan. Dessförinnan hade vi ätit sen lunch, och de portionerna räckte i stort sett till dagens frukost.

Vi bestämde oss för i går att vi stryker Las Vegas från resplanerna, så i morgon kör vi som planerat till Tucson och därefter på lördag till Phoenix i Arizona, men därefter får vi se.

Allmänt | Arizona | Baseball | Kalifornien | Mikrobryggerier | Resor

San Diego

by Kristina 30. januari 2019 07:30

Var uppe kl 6 i går och åt frukost. Det blir så när man går och lägger sig kl 16. Så straxt efter kl 7 tog vi shuttlen till flygplatsen igen för att byta till en röd buss det stod AVIS på. Vi hann prata mycket med den trevlige mannen bakom disken, vi hade ju en delvis betald bokning och det tog tid att ta sig in i datasystemet. Vi valde till slut en KIA i bronsfärg, men då Johan skulle behöva köra fram den en meter för att vi skulle kunna få upp bakluckan och därmed lasta våra väskor, upptäcktes en odör, inte helt olikt kattpiss. Så det blev åt gå in till kontoret igen och byta bil, så nu har vi en Arizonaregistrerad Toyota RAV4 istället. Den har adaptiv farthållare, så när det dyker upp en bil som byter fil framför en, så bromsar den. Och det gjorde det en del på vägen till San Diego, inte helt oväntat kanske. Vi stannade i Sunset beach bland en massa pittoreska hus och tog oss ner till Stilla Havet för att få lite strandkänsla och få lukta hav. Någon mil senare gjorde vi en paus i Huntington beach och tittade in i resans första livsmedelsbutik. Det är mycket fokus på Valentines day nu, kan vi konstatera. Och på Super Bowl. Vi har hört två personer i dag tycka att det skulle vara nationell helgdag respektive bli tillönskad happy Superbowl vacation. Stannade till i Carlsbad på ett Welcome Center där en pigg pensionär fullständigt överföll mig med information om allt. En del saker var väl ändå bra att få veta, och efter en stund kom ett nytt par in, så då kunde han springa efter dem en stund. Då det inte var så långt att köra i dag fick vi ställa in Samantha II på ett Tj Maxx några kilometer från vårt hotell, men innan dess var det tid för lunch. Vi valde Native Cafe, som visade sig servera vegetarisk mat. Med andra ord var Johans bratwurst och min tacosallad helt utan kött, men det smakade mycket bra! Checkade in på hotellet där vi nog fick det bästa rummet vad gäller ostördhet. I alla fall så länge det inte är många som badar i poolen som ligger straxt utanför. Promenadavstånd till India street, där vi hittade Bolt, Mikkeller och Ballast Point där vi delade på smakprov, så kallade flights. Förbättrade tiden till att gå och lägga sig till kl 20, ungefär, så i dag är vi nog i kapp!

Allmänt | Arizona | Kalifornien | Mikrobryggerier | Resor

Framme på LAX!

by Kristina 28. januari 2019 15:54

Landade i Los Angeles något före tidtabell. Planet var nog inte ens fyllt till en tredjedel. Vi överhörde några män i sena trettioårsåldern som skulle vidare till Las Vegas i jobbet. Antar att det är någon mässa på gång då. Vi var nöjda med att för första gången av våra 25 resor landa här och slippa ta oss vidare. Vi har förut flugit härifrån, men aldrig flugit hit. För första gången var immigration nästan helt digital, det satt två officerare och stämplade alla ESTA kunder som ju redan scannat sina pass, svarat på tulldeklarationen digitalt och både fotograferat sig och tagit fingeravtryck själva, och vi stod inte särskilt länge i kö. Så väskorna kom som de skulle och sedan ringde vi efter hotellets shuttlebuss. Har nu installerat oss, ute är det 21 grader, på TV visar väderkanalen varför vi inte är i Chicago den här årstiden. Vinterstormen Jayden visar chill factor i Windy city som är riktigt otäcka. Huvva. Det blev middag på Ihop, Johan åt en omelett och jag en mixad tallrik med räkor och steak. Vi tänkte besöka hotellbarens happy your som börjar kl 16, men ångrade oss. Tror det är sängdags istället.

Allmänt | Kalifornien | Resor

Första dagen på jobbet?

by Kristina 28. januari 2019 08:22

Kom på i går att jag inte ringt till larmbolaget för att ändra turordning i deras ring-lista. Det är ju dumt att ringa oss två om larmet går, bättre då att ta vännerna i Tyringe. På plats på Arlanda hade klockan nu passerat 8, så jag ringde för att ändra uppgifterna. Man får alltid välja med tryck beroende på vilket ärende man har, men till detta passar just ingenting, så jag brukar vänta kvar tills den "prisbelönta kundtjänsten" svarar. Just i dag var det nog en nybörjare, stackarn, men det börjar inte bra när hon säger att mitt uppgivna lösenord är fel och säger att det är deras... Sedan ser hon "att man gjort om" så då är vi överens om vilka våra respektive lösenord är, men då vill jag ändå prata med larmcentralen som har våra listor framför sig så att jag inte ska behöva rabbla upp detta igen. Oftast får man ett sms från dem där de vill ha betygsättning på samtalet, i dag har det inte kommit något sådant. Vi lämnade Kastrup fortfarande utan snö, på Arlanda ser vi dock snöplogar i massor.

Allmänt | Obegripligheter | Resor

Hur var det nu med Peter som ropade efter vargen?

by Kristina 27. januari 2019 19:07

I morse fick jag skotta för första gången den här vintersäsongen. Det har snöat tidigare, men det har inte behövts skyffel. Ungefär 10 cm hade vi fått och på väg till Ängelholm med katterna var det absolut värsta väglaget mellan Tyringe och Perstorp. Sen var det saltat och bara blött. På åkrarna i Ängelholm där jag tänkt mig 30 cm snö syntes det gröna underlaget. Så det gick bra att lämna katterna, trots några osäkra sekunder när bilen släppte från underlaget, men där bilen tacksamt fortsatte rakt fram med samma avstånd till vägräcket innan vi fick grepp igen.

Uppgraderades på hotellet till högsta våningen och med utsikt över C-piren, så när det visade sig att vi kan checka in men inte bli av med bagaget före kl 4 i morgon bitti, då kan det väl vara. Vi tog tillbaks våra väskor och åt tre rätters middag på hotellet. Nu blir det nog tidig kväll, för uppgång blir det kl 4! Här är det inte en gnutta snö, möjligen är det blött av regn...

Nya kategorier

by Kristina 26. januari 2019 20:15

Passar på att lägga in kategorier för de delstater vi tänkt besöka denna resa. På så sätt kan vi "tagga" kommande (och gamla, när vi orkar) inlägg för de stater och senare kanske också städer som vi besöker.

Allmänt | Countrymusik | Resor

24:8 förhör på Forex

by Kristina 25. januari 2019 21:03

Eftersom vår bank inte tillhandahåller rediga pengar så måste vi växla på Forex. Eftersom jag passerar ett eller två av deras kontor på väg till eller från min arbetsplats känns det naturligt att jag växlar kontanter åt oss båda. Dollarkursen nu ligger på 9,62 när man köper valuta, så det lockar att välja andra alternativ som att ta ut från uttagsautomat eller handla mer på kort, men lite cash behöver man ändå. Nåväl, jag växlade häromdagen till Johan och kompletterade i dag till mig själv. Eftersom Forex för några år sedan åkte på 50 miljoner i böter för att man (lite förenklat) haft kunder som kommit med pengar i plastpåsar, så åkte jag i dag på ett pengatvättsförhör. Det började med att jag bad om så små valörer som möjligt, eftersom det är suspekt på många ställen att komma med en 50-lapp. Det hade tjejen bakom disken "aldrig upplevt". Nej, kanske inte det, men vi åker nu för 25:e gången och om vi tankar för 20 dollar så vill ingen växla en 50-lapp. Sedan så det väl pling i deras system på mitt ID, så då fick jag svara på ett antal frågor. Den sista var om ursprunget till de svenska kronor jag nu köpte amerikanska dollar för. Jag fick välja på lön, sparande eller ... Eftersom det är den 25:e valde jag lön. Det kändes lite lockande att ändå svara att man tagit pengarna från madrassen, men uppenbarligen satt in dem på sitt bankkonto eftersom det är där kortet hör till.

Trump verkar i dag ha bestämt sig för att ta tillbaks sina krav om finansieringen om sin mur mot Mexico, så om inte snön hindrar oss på måndag då ska det förhoppningsvis finnas statligt anställda i tjänst med lön på flygplatserna i USA de närmaste tre veckorna så att vi kommer både in och ut.

Allmänt | Obegripligheter | Resor

Det är snöoväder på gång

by Kristina 25. januari 2019 05:08

Januari, man borde väl ha kunnat räkna med att det skulle kunna vara vinterväder då. Vi får se hur ser ut på söndag då katterna ska lämnas i Ängelholm och vi sedan ska ta oss till Kastrup. Är det då full snöstorm kan det ju bli svårt med den tidiga flygturen till Arlanda på måndag morgon, men det är inget vi kan göra något åt så här tre dygn innan, så det är i nuläget bara att vänta och se hur det utvecklar sig.

Istället för en jul-resa till New York

by Kristina 18. januari 2019 19:53

2018 blev det en övernattning i Malmö och en i Köpenhamn, med tillhörande julmarknader i ömsom ösregn, ömsom faktiskt uppehåll och sol. Johan jämförde hotellpriser i december mot januari och konstaterade att det rörde sig om 1/3 av priset om man valde att åka till NY efter årsskiftet än innan. Men New York i januari, det kräver väl nästan en bilresa söderut, till värmen? Så vad finns det för alternativ egentligen? När SAS kom med erbjudandet: flyg med oss till San Francisco eller Los Angeles så får ni en hyrbil en vecka med AVIS på köpet, så puttade det oss mot Kalifornien. Naturligtvis vill vi ha en mycket större bil än kategori A och i mer än en vecka, men det kommer nu att kosta oss 163 GBP (ca 2 000 kr) för en minisuv i två veckor, när vi snart flyger till Los Angeles från Kastrup via Arlanda. Vi hoppas på lagom vårvärme, så där 15 grader i alla fall i trakterna av Kalifornien, Arizona och Nevada dit vi tänker oss! På återhörande!

Allmänt | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar