Öst- och västkustsutflykt

by Kristina 31. augusti 2021 17:26

I helgen träffade vi släkten i Upplands Väsby och Märsta. Det var ett tag sedan vi träffade mina föräldrar, men det fick vi tid att göra nu. Syster med familj har varit lite rörligare under det senaste året, med Tyringebesök, men det är naturligtvis ändå kul att ses. Går allt som det är tänkt blir det även ett tillfälle att ses om en månad, när vår kusin ska gifta sig.

Vi hade bokat tre nätter i Märsta, så i går tog vi hotellshuttlen till Arlanda, åkte Arlanda Express in till stan och lekte turister. I går var vädret inte alls likt det i lördags, utan vi hade en solig och skön sensommardag. Det låg ett Aida kryssningsfartyg inne vid Stadsgården och en del bussar på stan vittnade om utflykter från detta. Vi tog en båttur med Strömma runt Djurgården. Det var bestämt Hasse Alfredsson som var guide och även om man klippt in en mening med annan speakerröst om prinsessan Estelle, så fanns inte prins Oscar med än, så lite av den mer moderna informationen skulle man kanske uppdatera. Vi var nog 10 passagerare på 13.30-turen från Strömkajen, så det är tveksamt om det gick ihop sig.

Vi gick längs en ganska tom Västerlånggata och flera affärer hade tillfälligt (?) stängt. Åhléns öppnade kl 11, så vi fick öva oss i att identifiera offentliga toaletter på vår vandring genom stan. Passerade Blasieholmen och frimurarnas stamhus. Tog ett glas vin på Strandvägen intill Dramaten och tittade på flanörer som visade upp gigantiska kassar från Svenskt Tenn samt tjuvlyssnade på stadsbor.

I dag har vi förflyttat oss sydväst. Hade några fabriksförsäljningsställen på önskelistan, men vi besökte också ett par på vägen som vi hittade spontant medan något annat hade upphört. Sist på dagens lista stod Bräckboden på Göteborgs kexfabrik i Kungälv. Därför var det naturligt att boka övernattning på Fars Hatt, också det i Kungälv. Det finns ju en restaurang i Skurup som heter detsamma, men denna hatt vi befinner oss i är ju uppkallad efter tornet på Bohus fästning som ligger här uppe på berget bakom oss.

Hemester? Svemester?

by Kristina 29. augusti 2021 08:59

I torsdags körde vi hem till Kyrkogatan och lastade av våra semesterinköp. Det känns alltid underligt att vara hemma utan katterna, men de får vara kvar på sitt hotell lite till. Skördade massor av smultron, som åkte ner i magen direkt samt in i frysen. Grannen kom över med en massa gott inköpt i Turkiet och fick mer än gärna plocka av tomater hos oss. Det räckte ändå bra att ta med norrut, tillsammans med grönkål, chili och paprika som nu fördelats ut på familjemedlemmar.

I fredags var det dock dags för övernattning i Kristianstad igen, så i går körde vi upp till Märsta i mestadels ösregn. Det är tur att vi fick sommarkänsla nere i Europa, för nu är det höst...

Scandic, Kolding

by Kristina 25. augusti 2021 19:43

Nu börjar slutet på första delen av vår sommarsemester 2021 närma sig. I morgon är vi tillbaks på Kyrkogatan igen, men just nu är vi på Jylland.

I Hamburg användes en app för att checka in och ut på olika aktiviteter, så i går använde vi ganska exakt 30 minuter för att ta varsin drink och i dag gick vi uppenbarligen på Hagenbecks zoo i 3 timmar 40 minuter. In i Danmark blev våra pass och coronabevis granskade utan anmärkning, vilket ju är resans första gränskontroll för vår del. I Tyskland var det hotellets uppgift att kontrollera att vi haft covidbevis, eller restaurangens om vi stannat för en bit mat, likaså i Frankrike och Österrike.

Vi har registrerat oss i app eller på papper och inför vår inresa till Frankrike hade vi fyllt I en hälsodeklaration, som sedan ingen ville se. I alla länder på vår resa utom Nederländerna (och nu Danmark) har man burit munskydd inomhus i butiker etc, precis som det såg ut förra sommaren på vår resa.

Radisson Blu Hamburg

by Kristina 24. augusti 2021 21:59

Vi kom ut ur parkeringsgaraget utan att hotellpersonalen behövde flytta på någon bil. Dock hade det tillkommit två stycken i det redan fyllda garaget sedan vi parkerat, så det var nog en show vi bjöd på, Johan och jag. Jag sprang fram och tillbaka och orsakade ännu mer varningspip för Johan att lyssna på, men det var bilar och stolpar i alla väderstreck att hålla reda på.

Stannade till i gränsorten Enschede och gick runt i en livsmedelsbutik en stund. Kom till hotellet i Hamburg runt 15.30 och dagens parkeringsgarage såg riktigt lovande ut. Gott om plats, högt i tak. Sen hittade vi hörnet där hotellet hade sina platser och få blev det trängre, men ändå okej.

Vi bor på 20 våningen och har fin utsikt över norra delarna av Hamburg. Vi hann med en promenad ner till rådhuset innan middag, som vi åt på hotellet, den här gången högst upp, på 26:e våningen. Ja, så långt gick hissen, sen gick vi faktiskt en trappa upp till.

I morgon räknar vi med att gå på Hagenbeck zoo, därefter styr vi kosan till Danmark.

Radisson Blu, Amsterdam City center

by Kristina 23. augusti 2021 21:53

Efter frukost, som naturligtvis inkluderade en belgisk våffla, gled vi ut ur Bryssel i morgonrusningen. I dag var ju körsträckan bara runt 20 mil, så vi kom fram till Amsterdam tidigt, redan runt 12.45. Det fanns redan ett rum klart åt oss och också en plats i garaget. Efter en del knixande kom bilen på plats, om Munchenbilen innanför oss skulle ut senare i dag så får de möblera om och göra en rockad. Dubbelparkering i garaget var mer regel än undantag och vi tog verkligen den sista platsen då alla inte checkat ut än när vi kom. En nyckel lämnades därför i receptionen. Vi har bokat frukost till kl 8 i morgon, så vi räknar med att köra tidigt mot Hamburg som blir nästa mål.

På vår promenad runt stan såg vi bland annat Rembrandts hus, blomstermarknaden och Anne Franks hus. Det sistnämnda besökte jag med min mor och mormor 1985 (tror jag bestämt) och då såg det inte ut som nu, med modern glasfasad. Vi köpte lökar på blomstermarknaden, det gick inte att motstå amaryllis, tulpaner och kallor.

Massor av cyklar, riktiga sådana. Har inte sett elskotrar här. Så skönt! Men cannabisbutikerna finns överallt. Och souvenirbutikerna säljer sina relaterade produkter, liksom det på blomstermarknaden fanns alla möjliga typer av frö att köpa... Inte vår kopp av kaffe, som man kanske skulle säga här.

Radisson Collection, Bryssel

by Kristina 22. augusti 2021 22:31

Berglunds lyssnade på New Yorks filharmoniker i går på konserten från Central park, sedan var det läggdags. Så lite snopet var det väl ändå att tropiska stormen Henri avbröt evenemanget innan artister som Bruce Springsteen och Paul Simon hunnit upp på scen.

Vi tog en promenad inne i centrala Luxemburg innan vi körde mot nästa huvudstad, den i Belgien. Här krånglade vi oss ner i ytterligare ett parkeringsgarage och väl där nere var det gott om plats för oss och bilen. Bor nära Grand place, väl där började det regna på oss så vi sökte skydd i en restaurang eftersom det ändå var tid för lite mat. Johan fick moules frites och jag åt risotto. Det blev efterrätt också, eftersom Johan inte ville ha 1 kg musslor, utan nöjde sig med hälften. Då blev det en fast meny med en öl, musslorna och glass :).

Har också insett att vi är inne i en miljözon och via motormännens hemsida har vi registrerat oss, förhoppningsvis räcker det för att slippa böter på 350 euro... I morgon kör vi till Amsterdam.

Park Inn, Luxemburg

by Kristina 21. augusti 2021 21:44

Sitter nu på ett hotellrum och väntar på konsert från New York som ska sändas på CNN, WE ♡ NYC. Jag tänker att det kan bli en ny Band Aid gala, något man kan prata om 20 år från nu. Och då kan Johan och jag säga att vi var i Luxemburg. Återigen efter att jag parkerat bilen i ett parkeringsgarage med alldeles för små platser och alldeles för smala hörn att runda...  om bilen bredvid flyttas 5 cm så får jag klättra in i bagaget i morgon. Och det börjar bli svårt, för i dag har vi handlat en hel del vin.

Vi körde till fjolårets pärla St Hippolyte och hälsade på paret Bleger igen. Vi skickade ju julkort till dem, eftersom det inkluderade ett foto som fru Bleger tog på oss tillsammans med herr Bleger. Det visades glatt upp och sedan provade vi (Johan mest) alla tillgängliga druvsorter innan vi fyllde i önskelistan.

I fjol började man skörda druvorna 20 augusti, i år räknar man med 15 september. Många odlingar har drabbats av mögelsjukdomar, så året blir tufft. Vi har fint väder med oss, men det har varit mycket regn. Vi kan heller inte sätta oss in i den lockdown som man hade ända fram till juni, när inga besökare kom. Att sälja via distributör är inte samma sak som att berätta om maten som passar till respektive vin, direkt till kunden. Som att deras pinot noir kan serveras kall till förrätten och när man kommit till osten har den perfekt temperatur...

Lunch åt vi också i St Hippolyte, sniglar till förrätt blev det för oss båda. Så gott!

Halvvägs på den återstående dagssträckan stannade vi utanför Nancy och tittade in i en E Leclerc butik, där det också handlades en del.

Vi var på väg ut för att titta lite på stan, när det började regna. I bilen finns två paraplyer... Annars har detta varit resan när vi glömt att ta med kassar, bilen är full av dem nu... Och på listan över glömda saker har laddaren till min aktivitetsklocka lägga till. Den ligger så bra hemma i lådan i nattduksbordet.

Stadthotel, Augsburg

by Kristina 20. augusti 2021 21:08

Johans tur att köra i dag. I går när vi ställde bilen i det anvisade parkeringsgaraget hittade vi en perfekt plats, där man kunde köra igenom. Dock fick Johan dirigera mig en hel del, då det inte tycktes vara tillräckligt med utrymme att svänga in utan att fälla in speglar och ignorera alla pip. Jag kunde ta mig ut ur bilen med en fingerbredd tillgodo till Jeepen bredvid. I morse var det nästan bara de två kvar i raden och jag oroade mig över att det skulle hoppa fram en ilsken österrikare som inte kunnat komma in i sin bil, men det var lugnt.

Vi körde sedan till Salzburg, där vi körde efter en ledbuss genom stadsmuren - får den plats, får vi plats. För att hitta en parkering fick vi dock söka upp ett parkeringsgarage igen. Tittade till huset där Mozart föddes och torget framför var fyllt med torghandlare. Det fanns blommor, grönsaker, pretzels och kött.

Sedan körde vi in i Tyskland igen. Gränskontrollen ignorerade oss, men såg lystet på den snygga schweiziska bilen före oss i kön, en Aston Martin. Den fick dock också passera. Avståndet mellan Salzburg och Augsburg är ca 23 mil. Vi satt i köer i 18-20 av dem... om det var för att det är fredag, eller om det alltid är sådan trafik runt Munchen, det kan man ju fråga sig.

Hotellrummet är mycket rymligt och fräscht, men tillhörande parkeringsplats var fylld när vi dök upp vid kl.18. Det var nog 7 platser på gården, varav en upptogs av en mindre, men dock, lastbil. Framför hotellet passade ett par engelsmän på att parkera framför entrétrappan och därmed fick vi inte plats där, eller i kvarteret, eller i nästa. Hittade en stor allmän parkering ytterligare en bit bort och hoppas nu att vi dolt allt som ligger kvar i bilen med vår grå filt, så att ingen knackar en ruta. Frukost kl 7 i morgon, sedan väntar Alsace.

Radisson Blu Style, Vienna

by Kristina 19. augusti 2021 20:25

Efter frukosten i morse tog vi en promenad in i den gamla stadskärnan i Bratislava igen, nu betydligt mer folktomt än i går kväll. Både Johan och jag älskar att gå i städer som håller på att vakna.

Vi hann köra förbi den blå kyrkan också, den ser ut att vara gjord i sockerpasta. Tack och lov för Astrid II, det känns som det mesta är enkelriktat och ska man hålla koll på spårvagnar också blir det lätt lite uppjagat.

Körde av motorvägen in på en mack för att kolla med Google maps hur långt det var till gränsen. Konstaterade att den låg inom ett par stenkast, så vi tankade och köpte en vignett. Den här gången som klistermärke. Det var i sista stund, snart hamnade vi i en gränskontroll och även här blev vi förbivinkade.

Framme på hotellet fick vi visa våra covid-pass och så har det också varit när vi ätit. I dag blev det givetvis wienerschnitzel till middag. Man fick också registrera sig via en QR kod, för eventuell smittspårning.

Torsdag som det är i dag innebär ju uppdaterad karta från reopen EU och nu är bara Östeuropa fortsatt grönt. Vår plan för kommande vecka blir därför (med rätt att avboka) att besöka både Bryssel och Amsterdam. I morgon är övernattning bokad i Augsburg, så då är vi tillbaks i Tyskland igen. Vi räknar med att på vägen dit stanna till i Salzburg.

Vädret i dag har passat oss ypperligt, shortsväder!

Radisson Blu Carlton

by Kristina 18. augusti 2021 20:45

Jag kollade Google Maps i går, vi var nog snarare 250 meter från Tjeckien, än ett par kilometer. Däremot var det väl en kilometer eller två till närmsta ort på andra sidan gränsen, bilvägen. Visa från fjolårets erfarenheter, så stannade vi direkt för att köpa en vignett till motorvägen. De är slut, men gå till postkontoret, sa tjejen på macken. Så vi gick till postkontoret/turistinformationen/apoteket med mera och köpte en ELEKTRONISK vignett... Och frågan är om det ens fanns klisterlappar att få, vi har inte sett någon mötande bil och lagt märke till en dito.

Valde att runda Prag i dag och inte stanna till, vi hade tagit sikte på en ny huvudstad i ett nytt land, nämligen Bratislava och Slovakien. Pausade i Brno och hittade ett shoppingcenter med nödvändigheter som toa, lunchställe och livsmedelsaffären Tesco, där vi köpte lite tjeckiskt vin av samma slag som i fjol.

Man hade gränskontroll mellan Tjeckien och Slovakien, vi blev förbivinkade, medan folket i de två bilarna framför oss fick prata med polisen. Vi hade ju redan på förhand intygat att vi är vaccinerade och hade köpt vår elektroniska vignett, så jag hoppas och tror att vi har koll på våra skyldigheter.

Väl framme i Bratislava var det inte helt enkelt att hitta hotellet, men skam den som ger sig. Tredje gången gillt, så öppnades en lucka och jaha, där var det. Men sedan skulle vi hitta parkeringsgaraget... Det dök också upp till slut. I kvarteret hittade vi sedan Bottle shop och där shoppade vi loss lite. Jag fick fråga om de angivna priserna verkligen stämde, eller om det tillkom något, men nej, det var precis som det stod på hyllan. Johan hittade bland annat en Jack Daniels adventskalender som får följa med hem. Detta var ju definitivt en anledning till att framöver endast hålla sig inom EU och inte blanda in Schweiz i den här resan.

Vi har en plan nu, men får ändå avvakta den nya Europakartan som presenteras av reopen EU i morgon, torsdag, innan vi helt spikar den.

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar