Vodkamuseum, munskydd och sökande efter Amerika-feeling

by Kristina 19. augusti 2020 20:57

Satt i går och väntade på Polenfärjan i Karlskrona och tänkte göra ett inlägg, men något krånglade. Är därför lite extra glad att sidan ser ut som den brukar i dag.

Vi hade en mycket bra resa över havet, hade kostat på oss en flaska champagne som väntade på oss i hytten och också förbokat middag med tre rätter i restaurangen Metropolitan. Handlade lite i shoppen, nostalgi med "holländsk lakrits" och hårda Pingvin-lakrits men också några spännande sorters gin. Temperaturen i hytten var ljuvligt sval. Tre nätter nu har vi sovit med bordsfläkt i full gång och även i kombination med vidöppet fönster (i Kristianstad, i Bredaryd kunde vem som helst klättra in då, så där gick vi stänga till igen. När vi skulle åka därifrån såg vi att det fanns markis. Det hade nog hjälp lite att ha haft den nedfälld under dagen...).

Vi betalade lite extra på färjan för att få förtur på och av, så i Gdynia körde vi av som bil nr 3. Det var inte jättemånga personbilar, större delen av bildäcken togs upp av lastbilar. Astrid II är snabb och vi har hittills sluppit de där jobbiga ögonblicken när kartan har fryst på grund av att man inte hittar någon satellit. Vi satte första mål i Torun, Kopernikus födelseort. Men vi hittade ett TK Maxx i grannstaden, så vi var inte så kulturella. Tankade och besökte Netto. Munskydd på i butiker och köpcentrum. Mycket renare och bättre ordning än vi sett i USA. Det tog ett par timmar och då hade vi upplevt motorväg med 140 km som högsta hastighet. Johan körde inte fullt så fort, men det fanns ett antal bilförare som inte tyckte att det var tillräckligt snabbt. När vi har lämnat Polen igen ska jag googla på deras trafikdödlighet, men inte förrän då. Körde förbi en bil som drog ett hästsläp innehållande 1 st häst, den måste ha hållit 120.

Vi har sett mycket jordbruksmarker i dag, några storkar och lite rovfåglar, inte mycket roadkill. Vi har också insett hur nära vi är alla möjliga länder, vilket inte minst märks på lastbilarnas registreringsskyltar. När vi nått vårt hotell i Warszawa så bar vi upp en runda bagage innan vi körde ner bilen i garaget och där får den stå tills på fredag, när vi kör vidare. Det går stundtals varit lite svettigt på vägen i dag, det känns som amerikanarna generellt kör bättre än polackerna.

Hade förbokat en rundtur på stadens vodkamuseum, så vi köpte ett 24 timmars kort på lokaltrafiken och fick därmed en lagom promenad mellan hotell och metro samt metro och museum. Jag hade fått för mig att hotellet och muséet låg rätt så mycket närmare varandra. Det såg ut så...

Vi var en timme tidiga, men fick genast en egen guide och kan nu allt om polsk vodka. Den kan göras på potatis, vete eller råg, bara en sådan sak. På slutet av turen fick vi provsmaka.

Hamnade i en stor affär på väg tillbaks till hotellet, en polsk Walmart skulle man kunna säga. Köpte med oss några mackor hem till hotellrummet och några lokalbryggda öl. Mackorna åt vi till kvällsmat, ölen får vänta någon dag. På lokaltrafiken gäller också munskydd, men det är många som tror att covid-19 smittar med hakan... då känns det ännu bättre att ha ett eget heltäckande, även om det gör att den progressiva delen av ens glasögon är helt värdelös. Vi skulle fylla i ett intyg på hotellet när vi checkade in och plötsligt var det mycket svårt att ens läsa. Hur man än kisade var det omöjligt.

Tags:

Allmänt | Obegripligheter | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  april 2024  >>
tiontofr
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

View posts in large calendar