Tänk om...

by Kristina 4. december 2016 07:26

Frukosten på hotellet var inte så eländig som man kunnat befara. Deras utbud av bagels var verkligen toppen, inga maskingjorda bakverk där inte. Sedan var det bara cream cheese och sylt att lägga på, men vi har varit med om betydligt sämre varianter under våra resor.

Man ser mycket när man är ute och går. Vi gick mot Freedom Tower i går morse,  längs Sjunde avenyn. Att då se en mycket muskulös pitbulltik med en rosa tröja lätta på trycket genom gallret som går ner till tunnelbanan, kan få fantasin att skena. Vem skulle trott oss om linje 1 plötsligt drabbades av fel i strömförsörjningen?! Längre ner hörde vi en motorsåg. I NYC en lördagsmorgon ? Ja, det var en julgransleverantör som gjorde lite finjusteringar...

Vår tanke var att åka upp i Freedom Tower och när vi kom dit runt kvart i tio var det inga köer att tala om, så det var bara att åka rätt upp. Ja, efter sedvanlig säkerhetskontroll förstås. Det var fantastiskt! Att se så mycket av de södra delarna av Manhattan med Jerseysidan, Liberty och Ellis Island samt hur Liberty Park egentligen sträcker sig. Wow! Vi gick där uppe en timme innan vi var nöjda. Man kunde låna en iPad för 15 dollar, men nej, det gjorde inte vi. Man kunde tjuvtitta på andras och försöka komma ihåg vissa byggnader som man kan googla på senare. Bland annat såg vi en imponerande byggnad inte långt från Hollandtunneln när vi åkte in med shuttlen, den ska vi försöka hitta information om.

Vi gick i Chinatown och Little Italy bort till Katz's delikatessen där det också var kö, som till Carnegie deli i går, men nu väntade vi. Det gick rätt fort att komma in, sedan ställde man sig i kö för att få pålägget till sin macka tillskuren och därefter letade man efter sittplats. Det gick också att välja ett av få utvalda bord för att få  bordsservering. När vi ätit oss mer än  mätta tänkte vi ta tunnelbanan tillbaks till hotellet. Väl på plattformen sades det i högtalarna att tågen inte gick för tillfället och att man inte visste när de skulle börja igen. Vi fick en biljett att visa för en busschaufför eller i annan tunnelbanestation, men vi valde att sätta oss på en buss som körde norrut längs 1 Avenyn och sedan byta till en ny på 23 gatan. Det sades sedan på TV-nyheterna att det inträffat en olycka på stationen på 4th Street, om jag uppfattade det rätt hade någon ramlat ner efter att ha befunnit sig mellan två vagnar.

Tillbaks på hotellet var vi nöjda med äventyr och steg, så efter att ha konstaterat att Path tågen inte går på helgerna på grund av arbete bestämde vi oss för att ta shuttlebuss till Newark i morgon. Tjejen i receptionen ville väldigt gärna sälja in en taxi istället, men den prisskillnaden var lite för stor när vi nu inte är så beroende av ankomsttid som om vi skulle flyga hem.

Nu blir planen att första stopp i morgon blir New Jerseys huvudstad Trenton!

Tags:

Allmänt | Obegripligheter | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar