Napoli - Neapel och Pompeji

by Kristina 14. augusti 2012 13:57

Välkommen till Italien! 35 grader varmt och vi är mycket glada över att ha valt förmiddagsturen till Pompeji. Stackars Antonio, vår guide, som inte hade det lätt med irrande och förvirrade kryssningsgäster som inte höll tider eller hittade dit de skulle. Det är sådant som påminner Johan och mig om varför vi allra helst vill vara för oss själva och inte ingå i turistskockar så ofta. Dagens outfit stod en rysk tjej för, då hon i skyhöga skor (visserligen med kilklack) stolpade fram i ruinstaden med väska från Louis Vuitton som handbagage. Vi är alla olika...

Gårdagen tillbringades på Medelhavet och jag satt mestadels på vår balkong och läste medhavd pocketbok. Vid några tillfällen gjorde delfiner oss sällskap, ja inte på balkongen, men nedanför... På däck 15 och uppåt på diverse soldäck var vi så lite vi kunde, för där påmindes vi om varför vi föredrar storstadssemester framför badresor - jeees vad mycket kropp en del visar upp... I morgon blir det Rom och då Johan fyller år har vi bokat bord på en av "specialrestaurangerna" på kvällen (dvs där vi får betala 25 dollar i covercharge för att få mat).

Tags:

Obegripligheter | Resor

Barcelona, Katalonien, inte Spanien

by Kristina 11. augusti 2012 20:35

Nu befinner vi oss på bara 2,5 timmars flygväg från Köpenhamn, vilket i sig är mycket ovanligt för Berglunds. I morgon går vi ombord Norwegian Epic för en 7-nätters kryssning i Medelhavet, men sedan vi anlände vid middagstid i dag har vi utforskat Barcelona. Vi åkte med Norwegian Air ner och hade den ofattbara lyxen att sitta vid nödutgång, och förutom att vi hade + 30 cm i benutrymme gentemot de flesta andra, så saknade vi en tredje kamrat i raden (not). Faktum var att de två raderna som hade 12 platser endast hade 7 passagerare och endast en herre flyttade på sig dit. Vi tog flygbussen A2 till Universitats-hållplatsen och hade sedan knappt hundra meter att gå till hotellet. Eftermiddagen har vi tillbringat ombord på sightseeingbuss, den första vändan en våning upp och den andra på gott avstånd till solen. De noteringar vi sett är +34, respektive +32 och så var det nog...

Middag åt vi på en restaurang, 50 meter från hotellet, där vi först fick dela fyra olika tapasrätter och sedan valde kött- respektive fisk (fyra sorters olika varianter) och till efterätt enades om chokladmousse. Så gott! Vi hade koll på vad maten kostade, men när man kommer till mineralvatten och vin brukar man ju endast kunna gissa, om man ger personalen fria händer, och den här gången gissade vi rejält fel. Så fel att vi lämnade generöst med dricks i stället ;o). Det är inte ofta det händer, men skoj!

Tags:

Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar