Hemma hos Ganesha igen

by Kristina 23. augusti 2011 17:46
Efter en språngmarsch i Frankfurt hann vi med vårt plan, men bagaget gjorde det inte, så det kommer hemkört så småningom. Vi har väl aldrig haft så lätt bagage när vi kommit hem, varsitt handbagage bara... På flygplatsen i San Francisco hade United "tyvärr" fel på datasystemet och kunde inte ta betalt för vårt extra bagage, så får man det dessutom hemtransporterat, det väcker följande fråga: varför handlade jag så lite denna resa?!! Nu har vi ätit middag och jag har redan deklarerat att det är läggdags, Johan är ju mer nattuggla än jag, så han håller kanske ut till 21?! *** Väskorna kom med Poståkeriet, först Johans båda och min hårda resväska på förmiddagen och sedan min gröna militärbag senare på kvällen. Skönt när allt var samlat hemma igen ;o)

Resor

... och många stora flygplan...

by Kristina 22. augusti 2011 23:22

Sitter ny vid ny gate och ser en ny jumbojet, då en hiss fastnat i vårt ursprungliga plan och det därför tagits in till service. Så ny beräknad avgångstid är 16 (i stället för 14) och håller det kan vi fortfarande ha chans att komma med planet i Frankfurt, även om väskorna nog inte hinner byta plan med oss. Vi får vänta och se!

... och flygplan...

by Kristina 22. augusti 2011 21:27

Vi sitter just nu och tittar in i nosen på UA900 (med flera alias), som i dag trafikeras av en styck jumbojet med avskavd nos. Vi har inte bestämt oss för än om vi vill veta vad det är som får lacken att ramla av ett flygplan, eller om de bara tectylat framdelen... Nu skiner minsann solen, när vi körde hit duggregnade det. Ja, då återstår att se om Anders på Newstravel hade rätt för sig, att 58 H och J är ett tvåsäte i andra änden av planet eller om vi får en medresenär bredvid oss som vi måste klättra över när vi ska gå på toa. Puh, ser fram emot att landa i Frankfurt i morgon bitti.

Resor

Landet med stora bilar...

by Kristina 22. augusti 2011 16:07
Få se om vi får ut bilen när det är dags att köra till flygplatsen. De som tvingats dubbelparkera ska enligt notering i receptionen ha lämnat in sina nycklar, men om så är fallet får vi väl se snart i skarpt läge. Johan är tveksam om vi annars får ut bilen, men det finns ju å andra sidan massor av företag som lever på att bogsera bort fordon, så det ordnar sig säkert i sinom tid... Nu har bilarna bytt plats på parkeringen och Cadillacen är i betydligt bättre position än tidigare, så Avis kan nog få tillbaks den i dag.

Snart hemma igen

by Kristina 21. augusti 2011 05:30

Denna söndag tillbringade vi i SF:s Chinatown med brunch, vårrullar, dumplings och fried rice med biff. Gott! Förra söndagen var vi på Zoo i San Diego och förra söndagen igen var vi i Seattle. I Seattle såg vi två kinesiska kvinnor stilla utöva tai-chi och de hade en banderoll på marken som påminde oss om regimen i Kina. I dag fick vi vara med om ett stort demonstrationståg från Union Square till Chinatown med många deltagare och Falun-Gong-anhängare. Till skillnad från östeuropa och nordafrika där människors önskan om ett demokratiskt styre har genomförts mer (eller mindre) stilla, så får kinesiska ättlingar världen över visa omvärlden vad regimen i Kina står för, för bilder ut eller in till Kina lär inte släppas officiellt.

I morgon påbörjar vi hemfärden, en resa som på pappret tar ett dygn mellan San Francisco och Köpenhamn, men sanningen bör vara 18 timmar om man tar hänsyn till tidsomställningen. Längtar tills vi är hemma hos Ganesha igen, när vi väl påbörjat resan...

Allmänt | Resor

Tjo-hoo i backen...

by Kristina 21. augusti 2011 04:14

Segway är så KUL!!! Johan och jag fick sällskap av ytterligare en medresenär - en svensk ;o) - på vår tur upp och ned i SF. Vår guide tog oss ut i en test-backe och efter lite upp och ned där så bar det av ut i verkligheten. Tjooohooo! Det var stor skillnad mot vår tur i Washington DC, inte minst därför att vi här var cyklar hela tiden och med undantag av några få meter cykelbana befann vi oss ute i vägbanan hela tiden. Asfalten här var också mycket sämre än i huvudstaden, så det dök upp potthål och andra ojämnheter med jämna mellanrum som vår guide varnade oss för i tid...

När vi sedan hade varit ute i två timmar inkl. små vilopauser där vi parkerade våra Segways och beundrade utsikten fick vi tips om att besöka Buena Vista Café, där den första Irish cofféen serverats i USA. Johan läste ett klipp på väggen där detta café ensamt under en period stått för 1/6 av Irlands totala whiskyexport! Avslutade kvällen på Rogue med middag och ett par IPA till.

Nu sitter vi på rummet igen och undrar hur vi ska få plats med dagens inköp, vi råkade komma förbi en Sketchers utförsäljningsaffär och då dessa skor varit de skönaste jag upplevt, gick det inte att undvika att handla när de var nedsatta till 40 dollar och andra priset till 20... Förra sommaren handlade jag dem till 100 och var nöjd med det. Har haft bättre väder i dag än tidigare i SF, men det går ändå inte att kalla det för varmt...

Mikrobryggerier | Resor

Segway i San Francisco

by Kristina 20. augusti 2011 17:57

I eftermiddag är det dags för en tur kallad "Hills and thrills" på Segway - det ska bli skoj och vi hoppas att det inte är alltför våghalsigt så att vi kommer hem med armar och ben i gips. Funderade häromdagen hur barnen här egentligen lär sig cykla - det är inte många meter vägyta som inte innehåller någon form av lutning. Annars kan jag rapportera att lokalbefolkningen säger att det var varmare i januari än det är nu i SF, alla som säljer mössor och fleecejackor gör goda affärer...*** Under Segwayturen såg vi faktiskt en pappa tillsammans med sitt barn på cykel med stödhjul på en skolgård, som befann sig ganska bra i nivå, utan lutning. Alltså fick vi svaret på hur man lär sig cykla här ;o).

Resor

Sonoma och äntligen vin-dags!

by Kristina 18. augusti 2011 23:54

Har nu nått San Francisco och kommer åt ett nätverk igen, så jag har tagit bort de desperata raderna från igår, skrivna i receptionen på El Pueblo Inn i Sonoma. Vi stannade där i två nätter och kan se tillbaks på många trevliga möten i den lilla orten, som ligger i centrum av vinproduktionen i Sonoma Valley.

Först den äldre kvinnan på Visitor center som assisterade oss och lämnade många goda tips om såväl boende, vinprovande, restauranger och inte minst tipsade om Farmers Market som ägde rum på tisdagskvällen utanför kommunhuset och turistbyrån. Sedan besökte vi Cline, en vingård som levererar mycket gott zinfandelvin även till Sverige. Vi fick prova på några väldigt goda viner som dock aldrig når Sverige på annat sätt än i våra resväskor, så senare inhandlade vi hårda plastboxar på Wal-mart för att om möjligt trots allt få hem flaskorna hela. Johan hade dagens nitlott och körde, så han fick lite mindre av livets goda än hans hustru. Sen parkerade vi bilen och gick de sex kvarteren (enligt tanten på turistbyrån), åtta var mer sant och kvarteren var inte i hundrametersblock, utan snarare det dubbla, in till centrum för marknaden och lite mer vinprovning. Där stod ett par redan och det visade sig vara en smålänning som sedan tre veckor tillbaks var bosatt i Kalifornien tillsammans med sin amerikanska hustru sedan 16 år. Han visade glatt sitt gröna kort, men beskrev också vilka svårigheter som dyker upp nu och då i samband med att flytta så långt.

I går besökte vi Benzinger family och åkte traktortur genom vingården, som odlas biodynamiskt. Senare visade det sig att de måste köpa mycket druvor för att kunna producera vin, så de har inte många lådor om året som verkligen är biodynamiska. Nåja, det är väl tanken som räknas. Vi tog också en tur in till Napa för lite shopping och Johan hittade en jättefin portfölj/carryon-väska, så snart kan han kanske pensionera den nuvarande, inte så snygga, portföljen.

Tre kvarter från hotellet fanns Sonoma Springs brewery, ett verkligt mikrobryggeri. Där träffade vi dels en kille som gärna guidade oss i den lilla lokalen, dels andra som gärna guidade oss igenom några bollar i baseballmatchen som ägde rum i tv när de hörde att vi kom ända från Sverige. Det fanns också en underbar fransk bulldog bland gästerna som charmade alla...

Vi kom aldrig in till stan för middagen förresten, för vi besökte en livsmedelsbutik som hade så fräscha varor att vi köpte med oss mat och öl till rummet och gick hem igen och körde maratonsändning av tv-programmet Storage Wars så att vi båda drömde om detta sedan. Slutligen i morse, så hamnade vi bredvid mr och mrs Sjogren vid frukosten, han var fjärde generationen invandrad från Sverige och det blev ett mycket trevligt samtal, där fru Sjogren fick höra för första gången hur hennes efternamn uttalas i det gamla landet. I dimma korsade vi sedan Golden Gate bron och har nu nått vårt hotell i SF, där vi ska bo i fyra nätter. Befinner oss i korsningen Van Ness/Lombard och vi ska snart titta runt hörnet för att se om det är en jättebacke mellan oss och Fishermans Wharf eller inte...

På återhörande!

Mikrobryggerier | Obegripligheter | Resor

I väntan på countrygala på TV

by Kristina 15. augusti 2011 02:19

Jag kunde inte låta bli att ladda upp ett foto på en av pandorna på Zoo, men inser också att det finns en lucka i vår reseberättelse som bör fyllas. När vi kom till Jelly Belly fabriken insåg vi att det var fullt med barnfamiljer där, som skulle fylla den sista dagen på sommarlovet med kvalitetstid tillsammans med sina telningar. Det innebar att skylten "United we stand" som kom att bli en symbol efter 11 september fick en helt annan betydelse i den mycket långa kö som uppstod till de "factory tours" som gavs. Jag stod där en stund, men gav upp ganska snabbt och efter en runda i presentshoppen utan att handla, så blev det ändå lite jellybellys som lades till bagaget. Vi var där en timme ungefär och ljudnivån var hiskelig. Så det blev stor skillnad när vi kom till ett järnvägsmuseum "only minutes from Jelly Belly".

Man skriver gärna så och i det här fallet var det två mil emellan, men visst, så värst många minuter var det inte tal om. Det var egentligen mer spårvagnar eller liknande som använts som lokaltåg som man avsåg med sin järnväg, men det är alltid intressant att se hur människor lägger ner otaliga frivilliga arbetstimmar världen över för sina intressen! Vi övernattade så småningom i Fresno och fortsatte igår, lördag, genom Los Angeles till San Diego. Ingen bra idé. År 2014 ska man vara färdig med carpool (HOV) filerna, vilket innebär att den vänstra av fem, sex filer endast är tillåtna för fordon där minst två personer åker. Nu fanns dessa filer i början och slutet av väg 5, men i sex, sju mil däremellan trängdes alla och Astrid fick räkna om vår restid ett antal gånger. Vi kan därför klart räkna med att trafiken lade till 1,5 timme till vår resa, så det är med bävan vi ska ge oss in i trafiken i morgon bitti igen...

När vi väl anlände till vårt hotell parkerade vi bilen för gott under vår vistelse här i SD och gick ner i gaslampsdistriktet. En bartender tipsade oss om att åka upp till konkurrerande hotell Mariott´s takbar med utsikt över såväl baseballstadion som de västra delarna av staden. Dyra, men goda, drinkar kompletterade atmosfären. Middag åt vi på en indisk restaurang. I morse tog vi en 45 minuters promenad till Zoo och där har vi sedan tillbringat större delen av dagen, men vi avslutade på ett fantastiskt modelljärnvägsmuseum. Hässleholms modelljärnväg i all ära, men denna bestod av massor av delar i olika skalor och var verkligen imponerande (även om miljöerna ibland inte riktigt kunde jämföras med Hässleholms)... Som sagt, nu väntar vi på ABC och en stor countrygala. Med tidsskillnaden har vi varit beredda sedan kl 17, för säkerhets skull. Tiden är annars angiven som 8/7 c, vilket innebär att man i New York ser showen kl 20. Vi anar att man drar på den här, eftersom det är lite tidigt annars kanske.

Countrymusik | Resor

Hälsningar från San Diego Zoo

by Kristina 15. augusti 2011 02:13
Här är Gao Gao, också känd som "den bambuätande maskinen". Söt, va?!

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar